Симптоми на стреса: когато тялото ти казва "стига"

Какво можем да направим?

Да се нахраним добре. При стресови ситуации обикновено прибягваме до разни нездравословни храни и бързо се натъпкваме. За раздразнения стомах са подходящи храни с основи, като например картофи, макарони или овесени ядки. Избягвайте големи порции месо и захар.

Кога да отидем на лекар?

Когато болките продължат повече време или когато губим тегло без диета. Може да се касае за заболяване, изискващо лекарска намеса.

Когато съм нервен, започва да ми играе клепачът.

Каква е причината?

Експертите не са на едно мнение по въпроса. Възможна причина е липсата на калций или магнезий. Също така е вероятно да е от напрежението в лицевата мускулатура, тъй като неволно при стрес бърчим често чело и я напрягаме повече от обикновено. Като ответна реакция може да се появят потрепвания на мускули на лицето.

Какво можем да направим?

Това потрепване е напълно безобидно. За съжаление обаче, няма средство, което да помогне. Изчакваме да премине само. Може би е добре ден-два да си починем.

Кога да отидем на лекар?

Ако потрепването на клепача продължи с дни или дори седмици, ако едновременно с това започне сърбеж, изтръпване или нарушена чувствителност към топлина в областта на лицето или и по други места по тялото. В такива случаи е добре да се направи неврологичен преглед, за да се изключи някакво заболяване.

Излиза ми често херпес

Каква е причината?

Много хора носят вируса на херпеса, без да знаят. Обикновено организмът ни го държи под контрол. При стрес обаче имунната ни защита отслабва и вирусът се проявява с некрасивите мехурчета около устата.

Какво можем да направим?

Ако знаем, че ни предстоят напрегнати моменти, е добре да взимаме ежедневно витамин С плюс цинк. Можем да се намажем с крем против херпеси още при първите признаци.

Кога да отидем на лекар?

Ако херпесът не минава дълго време, разпростира се в посока към окото или се появява отново и отново. Причината може да е проблем с имунната система.

Сутрин имам болки в челюстта, главоболие, трудно си държа очите отворени

Каква е причината?

В медицината тази реакция на стрес се нарича бруксизъм (скърцане със зъби). Насън скърцаме със зъби, защото сме под много силно физическо и психическо напрежение.

Какво можем да направим?

Много малко при акутната фаза, защото в съня си не можем да се контролираме. В никакъв случай не трябва да се приемат приспивателни или успокоителни, те няма да решат проблема. По-добре да установим причината за тази нервност. Тогава могат да помогнат упражнения за отпускане като автогенен тренинг или прогресивно мускулно отпускане.

Кога да отидем на лекар?

Можем веднага да отидем на зъболекар, за да провери дали няма някакъв проблем при зъбите или челюстта, който да е причината. Той ще види и дали зъбите ни не са пострадали от това скърцане.

При стрес непрекъснато кашлям

Каква е причината?

Това е безобидна реакция на автономната нервна система. Напрежение във врата и тила може да предизвика усещането на нещо, заседнало в гърлото. Пресъхването на устата при притеснение също може да предизвика кашлица.

Какво можем да направим?

Често помага да смучем бонбон и да пийнем вода. Можем да направим упражнения за отпускане на схванатия врат.

Кога да отидем на лекар?

Когато това се случва не само при стрес, а и продължава повече от седмица. Може да не е нервен тик, а алергична реакция или заболяване на щитовидната жлеза.

Започва да ме боли глава, болката е от раменете до челото

Каква е причината?

При голямо напрежение неволно свиваме глава в раменете. Тази стойка причинява главоболие.

Какво можем да направим?

Не да се втурнем във фитнеса и да наваксаме дългото седене с тежки тренировки. Трябва да правим леки упражнения за укрепване на мускулатурата на гърба и корема и отпускане на врата.

Кога да отидем на лекар?

Ако оплакванията продължат, трябва лекарят да изключи ортопедичен или неврологичен проблем. Особено ако болките се разпростират или имате изтръпване.

През нощта се въртя в леглото и не мога да заспя

Каква е причината?

В леглото след напрегнат ден имаме време да се замислим за проблемите и това ни пречи да заспим.

Какво можем да направим?

Важно е да имаме определени ритуали – например да си лягаме по едно и също време, да изпием чаша чай преди лягане, да си запишем какво трябва да свършим следващия ден. В леглото да не четем, да не ядем или да гледаме телевизия.

Кога да отидем на лекар?

Ако почувстваме, че тази липса на сън ни прави недееспособни през деня и не се чувстваме добре.

Понякога сърцето ми започва да бие по-бързо и дишам съвсем повърхностно

Каква е причината?

Може би е хормонална реакция на стреса. Адреналинът и норадреналинът се повишават, въпреки че няма някаква опасност. Все пак трябва лекар да прецени каква е причината.

Какво можем да направим?

Когато е сигурно, че няма някаква органична причина, можем да започнем тренировки за подобряване на кондицията. Тренираното тяло понася по-леко всяка форма на физиологическо натоварване. За отпускане можем да пробваме дълбоко дишане с коремните мускули. Лягаме по гръб на пода, слагаме няколко книги на корема и опитваме да ги повдигаме и спускаме чрез дишане.

Кога да отидем на лекар?

Когато сърцебиенето се появява често и продължава по-дълго.

 

Коментари

Липсват ли ви латиноамериканските сериали?